shape
shape

ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLERİN KLİNİK UYGULAMALARINDA BELİRLEDİKLERİ HEMŞİRELİK TANILARININ İNCELENMESİ

ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLERİN KLİNİK UYGULAMALARINDA BELİRLEDİKLERİ HEMŞİRELİK TANILARININ İNCELENMESİ

Danışman (Yürütücü Gerçek Kişi Olan Projede) Fahri Aşkan

Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği (ÇSHH) dersinin klinik uygulamasında bakım verdikleri çocuklarda ve çocukların ailelerinde saptadıkları hemşirelik tanılarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.

Yöntemler: Araştırmanın evrenini, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde Ekim -Aralık 2023 tarihleri arasında, ÇSHH dersinin klinik uygulamasına çıkan hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verileri, hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamada hazırladıkları, Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri (FSÖ) modeline göre hazırlanan hasta tanılama formu ve bakım planı formu kullanılmıştır. Hemşirelik tanıları, Gordon’un FSÖ modeline (NANDA tanı listesi (2021-2023)) göre sınıflandırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin hazırlamış olduğu 112 bakım planı formunda toplam 561 hemşirelik tanısı incelenmiş olup 82 farklı hemşirelik tanısı saptadıkları belirlenmiştir. Çocuk kliniklerde en sık konulan hemşirelik tanılarının; enfeksiyon riski (%7,67), dengesiz beslenme: beden gereksinimden az (%6,41), akut ağrı (%5,70), bilgi eksikliği (%4,63), uyku örüntüsünde bozulma (%4,46), etkisiz solunum örüntüsü (%4,27) ve çocuk düşme riski (%4,27) olduğu belirlenmiştir.

Sonuç: Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilerin, çocuklara-ailelerine yönelik saptadıkları hemşirelik tanılarının basit görülebilen daha çok güvenlik/koruma alanına yönelik olduğu belirlenmiştir. Öğrenci hemşireler, hemşirelik uygulamaları esnasında çocuklara ve ailelerine bütüncül yaklaşım yönünden yeterli bakım verilmediğini saptamıştır. Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilere, hemşirelik sürecinin pekiştirilmesi ve çocuk-ailesini bütüncül değerlendirebilmeleri için vaka araştırmalarının arttırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir